Ste pobudnik obsežne promocije pravil pravilnega razvrščanja v cestnem prometu v primeru prehoda nujnih vozil za primere prometnih in drugih nesreč in dogodkov. Od kje izhaja ta vaša pohvale vredna pobuda?
Po poklicu sem zdravstveni reševalec, v prostem času pa tudi prostovoljni gasilec in ravno ena izmed številnih intervencij je privedla do tega, da sem spoznal dejstvo, da je potrebno voznice in voznike ozavestiti kako je potrebno reagirati ob zastoju na avtocesti ali hitri cesti. Junija leta 2013 je prišlo do prometne nesreče med Logatcem in Uncem, tovornemu vozilu je razneslo pnevmatiko, to se je prevrnilo, v nesrečo vpletlo še 6 osebnih vozil ter popolnoma blokiralo avtocesto proti Primorski, nastal je dolg zastoj, z gasilskim vozilom pa se nismo mogli prebiti na kraj nesreče. Že kmalu po začetku zastoja sem moral izstopiti iz intervencijskega vozila in peš, v teku in popolni zaščitni opremi pri visoki temperaturi, ljudem kazati kam naj se postavijo, da je bilo možno po sredini napredovati. K sreči ni nihče v nesreči utrpel hujših poškodb, smo pa v PGD Dolnji Logatec sklenili, da posnetek lansiramo v medije, sam pa sem se angažiral in preučil zakonodajo, dobre in slabe prakse iz tujine in Slovenije, zaključek pa je bil tak, da je v Sloveniji zakonodaja zadovoljivo urejena, a nikjer ni bilo govora, reklame, promocije reševalnega pasu. Policija, DARS, AVP so le 3 mesece na leto postavili 6 plakatov s tem v zvezi in to je bilo odločno premalo. Količina prometa raste, z njo tudi število izrednih dogodkov, zato sem se odločil, da ustanovim Facebook stran »Ustvarimo reševalni pas na avtocestah« in zadeva se je odlično prijela, saj vedno nastopam »iz prakse«.
Foto: osebni arhiv
Po izobrazbi ste zdravstveni reševalec, v prostem času pa operativni gasilec, kar pomeni, da vaše delo ne more mimo izrednih dogodkov, kjer se rešujejo tudi človeška življenja. Kateri dogodki so se vas v preteklosti globoko dotaknili in kaj bi sporočili državljanom in vsem udeležencem v cestnem prometu?
Kot ste ugotovili sem globoko vpet v »črno kroniko«, poleg tega delujem na področju najbolj obremenjene avtoceste pri nas, tudi lokalne in regionalne ceste okoli so dolgo časa veljale za bolj črne odseke-k sreči opažam, da se je varnost izboljšala, če sodim po številu huje poškodovanih in smrtno ponesrečenih v prometu.
Vsak dogodek, kjer nekdo utrpi hude poškodbe ali celo umre, pusti nek spomin, najhuje pa je posredovati ob nesrečah, kjer so udeleženi otroci. Ni pomembno ali ima posredovalec doma otroke ali ne, prepričan sem, da je za vsakega to nekaj, česar si v karieri ne želi doživeti. Moja poklicna pot traja 15 let, operativni gasilec sem jih 20 in lahko iskreno povem, da so občutki med in po taki intervenciji enaki, ali se zgodi na prvi dan službe ali pa po 20 letih dela in izkušenj.
Moje sporočilo vsem voznicam in voznikom je, da je vsak izmed nas tisti, od katerega je odvisna varna cesta in obenem vsak izmed nas tisti, ki bo že čez minuto lahko v bolečinah hlastal za zrakom zaradi poškodb v prometni nesreči. Slovenci zmoremo biti solidarni in moramo se zavedati, da je vsaka žrtev v prometu odveč!
Foto: osebni arhiv
Leta 2018 ste ustanovili Zavod Reševalni pas, ki je nevladna, neprofitna in humanitarna organizacija. Ali nam poveste, katere aktivnosti izvajate?
Drži. Kot napisano se je vse skupaj začelo leta 2013, potem pa sem 5 let deloval pod okriljem PGDja. Začutil sem, da le pošiljanje brezplačnih nalepk in objavljanje slik s terena ni vse kar se lahko postori za boljšo kulturo na slovenskih cestah, zato sem se odločil za ustanovitev Zavoda Reševalni pas, ki bi nekako lahko lažje prišel tudi do sponzorskih in donatorskih sredstev za lažje delovanje, po drugi strani pa ne bi v nobeni točki bremenil gasilskega proračuna, saj vemo, da je tam vsak kos opreme zlata vreden. Marca 2018 je ustanovljen »Reševalni pas, zavod za izobraževanje in varnost v prometu, Logatec«, je enooseben in neprofiten zavod, ki se ukvarja predvsem z izobraževanjem voznic in voznikov, kako pravilno reagirati v primeru zastojev na avtocestah. Še zdaleč pa to ni edina tema s katero se ukvarja Zavod, ampak smo v tem času postali pomembna organizacija tudi pri drugih preventivnih vsebinah v prometu. Pogosto podamo napotke kako v tem ali onem primeru odreagirati, da bo varno za nas, za druge udeležence v prometu ter za morebiten prihod intervencijskih služb. V decembru 2020 smo bili deležniki akcije »0,0 voznik«, ki jo je koordinirala Agencija za varnost prometa RS. Ob tem moram poudariti, da je bil december 2020 prvič v zgodovini mesec, ko na naših cestah ni ugasnilo nobeno življenje. Res je, ukrepi za preprečevanje širjenja epidemije so veljali, a promet še vedno poteka 24 ur na dan, sicer v nekoliko manjši meri, a vseeno te ničle ne gre iskati le v ukrepih-to je plod dolgoletnega dela v preventivi.
Poleg že omenjenega brezplačnega pošiljanja nalepk »reši življenje«, objavljanja fotografij, ki nam jih pošiljajo vozniki, ki stojijo v zastojih, je ena od osnovnih dejavnost zavoda tudi prisotnost na prireditvah, kjer vrtimo posnetke s pravih intervencij, delimo letake in smo v kontaktu z vozniki ter na voljo za pogovor, tja se pripeljemo z zelo opazno polepljenim Mitsubishijem, ki je plod sponzorskega sodelovanja z AC Mobilom in tako pritegnemo še dodatno pozornost. Izvajamo tudi predavanja, konkretno tega si želimo več, saj že dijakom lahko prikažemo, da je solidarnost tista, ki rešuje življenja. Od začetka 2020 smo tesno povezani tudi z Zavarovalnico Triglav, ki nam je omogočila nakup 10 vrhunskih kamer, ki smo jih razdelili med gasilske enote širšega pomena, s tem pridobivamo kakovostne posnetke, gasilskim enotam pokažemo, da lahko pomembno prispevajo v preventivo tudi sami, predvsem pa jih s tako gesto spodbujamo, da vožnje snemajo, posnetke pa uporabimo za vse boljše reakcije voznikov. Gasilci, reševalci in policisti delamo za en skupen cilj in ta je pomagati ljudem in z dobrim reševalnim pasom lahko hitreje in posledično učinkoviteje pomagamo le tem. Reševalnega pasu vozniki ne ustvarjajo za gasilce in druge intervencijske službe, ampak za ljudi, ki potrebujejo pomoč.
Foto: osebni arhiv
Izvedli ste obsežno anketo voznikov intervencijskih vozil. Do kakšnih rezultatov ste pri tem prišli?
Rezultati ankete so zdaj stari že dve, mogoče tri leta in jo bo potrebno ponoviti. Sem pa takrat zajel preko 900 voznikov intervencijskih vozil in rezultati so bili pozitivno presenečenje in potrditev dobrega dela. Več kot 55% jih je označilo, da se je v zadnjih 5 letih problem izrazito zmanjšal, še 20% jih je bilo mnenja, da se izboljšuje, a prepočasi. In če pustimo % ob strani, dejansko se na terenu napredek pozna, pred 7 leti je le redko kdo bil postavljen na levo ali desno stran, danes je takih zastojev zelo malo ali pa jih skorajda res ni več—zame, ko se peljem proti mestu dogodka preko zastoja, je to najlepši dokaz trdega dela.
Za svoje delo ste prejeli številne nazive in nagrade, ki jih vedno posvetite celotni ekipi ter seveda vsem sledilcem na socialnih omrežjih. Ali je katera nagrada, ki ima za vas še posebno vrednost?
Vsako priznanje ima svojo vrednost seveda, prostovoljec pač ne dela za denar, niti ne za priznanja, a vsako priznanje vliva zavedanje, da si slišen, da delaš dobro, predvsem pa ponosen da tvoje delo ljudje spoštujejo in se zavedajo, da je reševalni pas lahko tisti kazalec na uri, ki odloči preživeti ali ne. Ne morem izpostaviti priznanja ali naziva, ki bi bil več vreden kot drugi, vsako priznanje in pot do njega ima svojo zgodbo in prav je tako.
Danes imam ob sebi vsaj 20 prostovoljcev, ki vskoči na terenske promocije, ko sam nimam časa, vsi prihajajo iz vrst intervencijskih služb, del ekipe predstavljajo trije fantje, ki montirajo video posnetke, potem imam družino, ki precej časa nima mene, ker sem pač odsoten zaradi te ali one obveznosti, nenazadnje pa je tukaj še blizu 17.000 sledilcev, ki naše napotke, video ali slikovni material delijo med svoj krog, tu so profesorji srednjih šol, ki nas vabijo predavat, pa organizacije, ki nas povabijo na dogodke. Vse to so ljudje, ki razumejo, da lahko skupaj naredimo največ in prav vsak izmed njih je del omenjenih priznanj.
K.K. E: info@varensvet.si