Mag. Igorcho Angelov, ravnatelj, Osnovna šola Hinka Smrekarja, Ljubljana

0

Ste diplomirani profesor razrednega pouka in magister znanosti. Šola, katere ravnatelj ste dve leti in sedem mesecev je poimenovana po slovenskem slikarju, risarju, grafiku in ilustratorju Hinku Smrekarju, ki je živel v današnjem šolskem okolišu. Kako ocenjujete vaš šolski okoliš in šolsko infrastrukturo z vidika prometne in splošne varnosti ter umestitve šole v prostor?

Osnovna šola Hinka Smrekarja se nahaja v urbanem okolju Ljubljane, kar prinaša nekaj prednosti in izzivov. Prednosti vključujejo dostopnost do kulturnih in izobraževalnih ustanov ter raznolikost prebivalstva. Izzivi pa so povezani s prometno varnostjo, saj se v bližini nahajajo prometne ceste (še posebej Celovška cesta), kar zahteva posebno pozornost pri organizaciji prihodov in odhodov učencev. Pomembno je tudi upoštevati demografske spremembe v okolišu in njihove vplive na šolsko populacijo. Prometno je naš okoliš zelo izpostavljen nevarnostim, predvsem bi izpostavil sebičnost, saj ljudje parkirajo vsepovsod, tudi na pločnikih in mestih, ki niso namenjena parkiranju. V času mojega ravnateljevanja sem moral kar nekajkrat obvestiti Policijsko postajo Šiška in Ljubljansko mestno redarstvo o neprimernem ravnanju voznikov (nepravilno parkiranje na Obirski ulici, Gorazdovi ulici in Ljubeljski ulici ter neupoštevanje omejitev pri vožnji).

Šolska infrastruktura je solidna, vendar se trudimo za nenehne izboljšave, da bi zagotovili varno in spodbudno okolje za učence. Pri tem nam prisluhnejo tudi župan Mestne občine Ljubljane in njegovi zaposleni. To vključuje posodabljanje učilnic, ki se jih opremlja z moderno tehnologijo, urejanje športnih površin in zagotavljanje dostopnosti za učence s posebnimi potrebami. Kljub temu si seveda nujno želimo celotne prenove naše šole, da bi lahko naši učenci sledili novim učnim trendom in inovativni pedagogiki s podporo naših zaposlenih.

Pri ocenjevanju umestitve šole v prostor lahko upoštevamo dostopnost javnega prevoza, bližino parkov in zelenih površin ter možnosti za sodelovanje z lokalno skupnostjo, za katere lahko rečem, da so deležnikom naše šole dostopni. Z novim projektom, ki ga načrtuje gospod župan Zoran Janković v naslednjih letih s preselitvijo Remize LPP na območju Stanežič in ureditvijo novega parka Remiza z izgradnjo mestnih stanovanj, bodo še dodatno izboljšali kakovost bivanja našim učencem, staršem in učiteljem. Vse načrtovane površine nam bodo omogočale številne oblike rekreacije, različne športne aktivnosti ter možnost piknikov in drugih družabnih dogodkov, kar bo prispevalo k boljšemu zdravju in splošnemu počutju vseh.

Kaj je po vašem mnenju pomembno pri vodenju šole in kaj mora posedovati ravnatelj, da bi bil lahko čim bolj uspešen pri tem?

Menim, da je pri vodenju šole ključno ustvarjanje pozitivnega in vključujočega okolja, kjer se učenci počutijo varno, zdravo in pridobijo kakovostno znanje z odličnimi učitelji. Pri tem seveda ne smemo pozabiti na vse zaposlene ter starše otrok.

Ravnatelj mora biti vsestranski. Mora biti psiholog, zdravnik, pedagog, specialni in rehabilitacijski pedagog, mediator, kreator, ekonomist, pravnik in še marsikaj lahko naštejem. Predvsem pa mora imeti sposobnosti oblikovanja jasne vizije razvoja šole in motiviranja, usmerjanja ter vodenja in razumevanje zaposlenih za doseganje skupnih ciljev. Poleg tega mora biti zelo dober v komunikaciji, da lahko učinkovito komunicira z učenci, starši, zaposlenimi in lokalno skupnostjo. Najbolj pomembna lastnost je sposobnost sprejemanja težkih odločitev in prevzemanja odgovornosti in hkrati razumevanje vseh potreb in čustev učencev ter zaposlenih.

Ravnatelj mora imeti znanja iz pedagoških, vodstvenih in organizacijskih ved. Slediti mora novostim na področju izobraževanja ter zgraditi sposobnost učinkovitega upravljanja s šolskimi viri in organizacijo šolskih aktivnosti.

Biti danes ravnatelj šole zraven vodenja, terja tudi zelo veliko odgovornost na področju varnosti otrok in zaposlenih. Kateri so danes največji in glavni izzivi, s katerimi se kot šola na področju varnosti soočate?

Res je. Največja odgovornost ravnatelja je vzpostaviti sistem, v katerem se bodo učenci in drugi deležniki v šoli počutili varno in prijetno. Za ta namen je potrebno vzpostaviti dober strokoven in zakonsko podprt odnos z vsemi deležniki šole (starši, učenci in učitelji) ter z zunanjimi institucijami.

Na šoli je potrebno oblikovati tim zaposlenih, ki bo imel jasno zastavljene cilje, ki so podprte z zakonsko podlago in se vedno ravnati le v skladu z njimi.

Za dobro delovanje je potrebno zaupanje v ožjem timu, kamor smo vključeni vodstveni in svetovalni delavci ter drugi strokovni delavci. Poleg tega je potrebno dosledno sodelovati z lokalno skupnostjo – z Oddelkom za predšolsko vzgojo in izobraževanje ter na državni ravni z Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje, Inšpektoratom za šolstvo, Ministrstvom za notranje zadeve, okoliško Policijsko postajo in s Centrom za socialno delo.  

V današnjem času je veliko izzivov na področju varnosti, s katerimi se soočamo na šoli. Mislim, da največji izziv predstavlja zagotavljanje varnosti v digitalnem svetu, saj so učenci vse bolj izpostavljeni spletnim tveganjem, kot so kibernetsko nasilje, neprimerna vsebina in spletno nadlegovanje. Učenci se na socialnih omrežjih pogosto prehitro srečajo z neprimernimi vsebinami, ki jih nato prenašajo v družbo med vrstnike in sošolce. Tako pride tudi do nasilja v šolskem in širšem okolju.

Priča smo temu, da se nenehno soočamo z izzivi, kot so preprečevanje nasilja v šoli, zagotavljanje varnega šolskega prostora, ustrezno odzivanje na morebitne izredne dogodke in zagotavljanje psihološke varnosti za učence in zaposlene. Pri tem moramo še posebej upoštevati individualne potrebe učencev in zagotavljati podporo tistim, ki so bolj ranljivi. Zelo težko je ugotoviti, kje je meja ustreznega ukrepanja, saj je šolski prostor postal prostor mediacije ter učenja odraslih, kako vzgajati lastne otroke. Določeni starši ne znajo in ne zmorejo postaviti jasnih meja. Na tem področju jim s svojim strokovnim znanjem pomagajo šolske svetovalne delavke. Staršem svetujejo in jih učijo primernih načinov odzivanja, pogovarjanja, postavljanja meja inp. Starše, ki potrebujejo poglobljeno strokovno obravnavo, ki je mi ne moremo nuditi, napotimo tudi na ustrezne zunanje institucije.  

Izzive vidimo tudi v različnih kemijskih substancah, tobačnih izdelkih in energetskih pijačah, ki jih otroci današnjega časa konzumirajo. Tem je pogosto težje slediti, saj jih najpogosteje uživajo izven šole.  

Tudi uporaba telefonskih naprav v šoli predstavlja izziv, s katerim se soočamo na dnevni ravni, tako med poukom kakor med odmori, pa tudi izven šolskega časa. Učenci ne razumejo meja, s težavo upoštevajo avtoriteto odraslega, imajo težave s samokontrolo, ne spoštujejo ljudi okrog sebe, ne vedo, kaj pomenita besedi strpnost in doslednost. Pogosto ne zmorejo, ne znajo poslušati in potrpeti, ampak se odzovejo neprimerno z verbalnim ali fizičnim nasiljem. Priča smo nenehnim prepirom, ki nastanejo brez razloga. S tem namenom na šoli organiziramo različne delavnice, ki jih izvajajo svetovalne delavke in učiteljice za dodatno strokovno pomoč (psihologinji, pedagoginje, inkluzivna pedagoginja, specialno rehabilitacijski pedagoginji). Lahko rečem, da te delavnice učencem pomagajo, vendar bi jih moralo biti bistveno več, sami pa nimamo dovolj kapacitet ter ur, ki bi jih temu namenili.

Zelo pomembno je upoštevati vse zakonske podlage. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje je šolskem letu 2023/2024 oblikovalo različne protokole, po katerih se moramo ravnati. Tudi mi smo na šoli oblikovali Protokol ravnanja pri različnih neprimernih odzivih učencev. Tretje leto se ravnamo po tem in učencem ter ostalim kršiteljem ne dovolimo, da rušijo in kršijo Hišni red ter Pravila šolskega reda. Imamo ničelno toleranco do nasilja zato odreagiramo hitro, strokovno in zakonsko.

Za otroke in zaposlene je pomembno, da se v šoli počutijo varno, tako v fizičnem kot psihološkem pogledu. Katere aktivnosti na vaši osnovni šoli izvajate z namenom čim bolj varnega šolskega okolja?

Kot sem zgoraj že zapisal, na šoli izvajamo različne aktivnosti, kot so delavnice o varnosti na spletu, različni programi za preprečevanje nasilja, tako medvrstniškega kot tistega na spletu, redne vaje evakuacije in usposabljamo zaposlene. Posebej bi izpostavil svetovalne pogovore za učence in starše z menoj in svetovalnimi delavkami na šoli. Skupaj spodbujamo odprto komunikacijo in sodelovanje med učenci, starši in zaposlenimi, saj tako ustvarjamo varno in zaupanja vredno okolje.

Na šoli zagotavljamo psihološko podporo (moja malenkost in svetovalne delavke) za učence in zaposlene, ki se soočajo s težavami. Izvajamo in organiziramo različne projekte (Strpnost, Unicef, Simbioza, Unesco, NEON, socialne delavnice, tutorstvo), delavnice za težave na socialno-čustvenem ter vedenjskem področju,  ki učence učijo veščin reševanja konfliktov, empatije in medsebojnega spoštovanja.

Omenil bi tudi mediacijo, saj imamo na šoli usposobljeni mediatorki, ki učencem pomagata pri reševanju različnih konfliktov. Ne smem pozabiti tudi na šolski parlament, na katerem potekajo različne odprte debate, na njihovih sejah pa se rešujejo tudi določene težave, ki jih učenci opažajo na ravni šole.

V naš šolski pouk vključujemo tudi delavnice s strani Policije, ki jih izvaja rajonski policist Policijske postaje Šiška. 

Svetovalne delavke sodelujejo tudi z nekaterimi zunanjimi institucijami, ki ponujajo podporo našim učencem.

Z razvojem in v smeri sodobne družbe se kaže potreba po spremembah in konceptu t.i. sodobne šole. Kako vi kot ravnatelj vidite prihodnost šolskega sistema in kaj bi bilo po vašem mnenju potrebno spremeniti?

Kot ravnatelj naše šole vidim prihodnost v bolj odprti komunikaciji med vsemi deležniki, da starši in ostali deležniki šole zaupajo vodstvu in zaposlenim na šoli, posledično pa tako lahko vzpostavimo sistem spoštovanja, strpnosti in zagotavljanje maksimalne varnosti v šolskem okolju. Poleg tega želim, da šola postane sistem, kjer bo vsem deležnikom omogočen bolj individualiziran pristop k poučevanju, svetovanju ter pomoči. Zelo pomembno je, da se bomo znali prilagoditi hitrim spremembam, ki jih prinaša informacijsko komunikacijska tehnologiji, s tem pa bi želeli opremiti učence s kompetencami, ki jih bodo potrebovali za uspeh v prihodnosti, kot so kritično mišljenje, ustvarjalnost, komunikacijske veščine in sposobnost sodelovanja.

Vsekakor je zelo pomembno, da MVI in lokalna skupnost finančno vlagajo v dodatno izobraževanje in usposabljanje učiteljev, v posodobitev učnih gradiv in opreme ter spodbujanje inovativnih pristopov k poučevanju, kot so pouk na prostem, projektno učenje, problemsko učenje in uporaba tehnologije v poučevanju. Zelo pomembno je delati tudi na področju socialnega in čustvenega učenja, s pomočjo katerega bodo učenci razvili veščine, da se uspešno znajdejo v okolju, v katerem živijo in delujejo.

Portal Varensvet.si                                                     E: info@varensvet.si

 

Deli z ostalimi.

Komentarji so onemogočeni.