Včeraj se je na eni izmed srednjih šol v Ljubljani začelo govoriti, da je eden izmed dijakov načrtoval napad na šolo. Danes je zadeva prišla tudi v javnost in mediji pišejo, da je dijak načrtoval strelski pohod, kar se sliši še bolj senzacionalno. Kaj dejansko drži vedo vpleteni in strokovne službe, ki zadevo obravnavajo. Danes so bili s strani šole o tem uradno obveščeni tudi starši otrok, čeprav bi bilo pravilno, da bi starše obvestili že včeraj.
Dijak, ki naj bi načrtoval napad naj bi zadevo zaupal nekomu izmed njegovih vrstnikov in ta naj bi informacijo predal naprej in tako je prišlo do ukrepov, da je šola zadevo predala policiji in dijaka suspendirala.
Ob tem je potrebno povedati, da je fant pravilno ukrepal, ko je z zadevo seznanil odrasle, saj je v primeru, da bi prišlo do dejanskega napada preprečil, da bi prišlo do žrtev. Tovrstne primere je potrebne vedno vzeti zelo resno in odgovorno. Ne sme se pa pozabiti, da je lahko fant, ki je zadevo predal naprej v nevarnosti in bo potreboval določeno mero zaščite pred morebitnim maščevanjem.
Delo v šolah je zadnje desetletje vse prej kot romantično. Z velikim občudovanjem spremljamo delo ravnateljev in ravnateljic, ki so sicer v večini. Za tovrstne vodje še sicer ne vem ali so pogumni, s tem ko prevzemajo odgovornost za varnost v šolah ali se tega sploh ne zavedajo. To pa mislim predvsem zaradi tega, kako skrbijo za varnost in kaj na tem področju dejansko naredijo. To se sicer da ugotoviti zelo hitro, pa vendar sem mnenja, da je za varnost v šolah premalo narejeno in se sistem prebudi šele takrat, ko pride do dejanskih žrtev. Potrebno pa je pohvaliti vse tiste vodje šol, ki se zavedajo tovrstne problematike in ki na tem področju zelo sistematično in odgovorno delajo. Takšni vodje lahko mirno spijo, če temu tako rečemo, saj bodo v primeru, da bi prišlo do resnega varnostnega dogodka na šoli, predstavili vse aktivnosti in ukrepe, ki so jih izvajali in jim nihče ne bo mogel nič očitati. Varnost pa seveda ni mogoče zagotoviti 100%, nikomur in nikjer. Je pa seveda velika razlika med tem, da si pri tem sistematičen ali zgolj prepuščen stanju duha v šoli in skupnosti.
Pogosto je zmotno prepričanje, da je varna šola tista šola, ki nima varnostnih dogodkov oz. tovrstnega registra. Ravno nasprotno, šola, ki ima evidentirane vse varnostne dogodke in ukrepe, ki jih je pri tem izvajala ima področje pod nadzorom in se ve kaj se v šoli dogaja, da lahko ukrepa in načrtuje izboljšave. V primeru, da registra varnostnih dogodkov ni, da ni sistematičnega in odgovornega pristopa, posledično pripelje do tega, da takšni šoli težko rečemo, da je varna šola, če podatki o dogajanju v šoli ne obstajajo. Glede na to, da gre za zelo dinamično okolje, kjer se dnevno zelo veliko dogaja, si lahko predstavljate, kako pester bi lahko bil register varnostnih dogodkov.
Varnost v šolah in v skupnosti nasploh je med najbolj pomembnimi vrednotami. Tisti, ki misli, da temu ni tako, ga pozivamo, da se prebudi in da se izobražuje na tem področju, kajti znanje o varnosti, zavedanje varnostne kulture in preventiva je najboljše orožje za varno okolje in enako je v šolah. Teme o varnosti bi morali čim bolj vključevati v vzgojo in izobraževanje, saj brez varnega okolja ni varne skupnosti, brez varne skupnosti pa ni razvoja.
Andrej Kovačič, Vodja IVK projekta Varna šola E: andrej.kovacic@varensvet.si