Ali drži podatek, ki ga je bilo zaslediti v medijih, da 5 mio. ljudi vsako leto umre zaradi pogostega sedenja in z njim povezanih bolezni?
Drži. Sedeči življenjski stil postaja eden glavnih zdravstvenih problemov sodobnega časa. Vendar ni problem samo v velikem številu smrti, še večji je v bistveno nižji kvaliteti življenja zaradi pretiranega sedenja. Pogosta vnetja in nenalezljive kronične bolezni onemogočajo kvalitetno izražanje posameznika na skoraj vseh področjih. Ob tem pa so tudi glavno breme zdravstvenega zavarovanja.
Koliko aktivnosti na dan po vašem mnenju že lahko zmanjša tveganje smrti zaradi posledic sedenja v službi?
Če sledimo priporočilom Svetovne zdravstvene organizacije, potem je to 30 minut dnevno zmerno intenzivne aktivnosti. To pomeni, za se zadihamo in rahlo oznojimo. Če ne gre drugače, je mogoče 30 minut razdeliti v intervale po 10 minut in jih izvesti takrat, ko dopušča čas. To je minimum. Če lahko ta časovni okvir podvojimo, bo še boljše. Za tiste, ki radi merijo, je ta intenzivnost med 60% in 70% srčne rezerve.
Kakšen pomen ima telesna aktivnost za krepitev zdravja pri delu?
Velik. Z boljšo telesno kondicijo lažje opravimo z delovno obremenitvijo, ima manj morebitnih negativnih posledic za zdravje in se hitreje obnovimo za nove naloge in seveda za aktivno preživljanje prostega časa (družina, hobiji itd). Ko govorimo o telesni aktivnosti za krepitev zdravja, sta poleg skrbi za zdravo srce in porabo kisika pomembna tudi mišična moč in gibljivost sklepov. Z njuno pomočjo lahko lažje (ali pa sploh) uporabimo pravilne drže, kar je na primer pomembno pri bolečini v križu.
Kako je v RS s pomenom promocije zdravja na delovnem mestu? Koliko in če se delodajalci zavedajo tovrstnega pomena za svoje zaposlene?
V Sloveniji imamo zakonodajo, ki nalaga delodajalcem skrb za zdravje na delovnem mestu. Po ocenah približno ena tretjina podjetij to upošteva. Obstajajo posamezne akcije za promocijo zdravja na delovnem mestu, ki jih vodijo različni organi (zbornice, inštituti, ministrstva). Tudi zavedanje delodajalcev na tem področju postaja vedno večje. Posamezna podjetja zelo načrtno skrbijo za promocijo zdravja na delovnem mestu. Organizirajo različne vadbe in telesne dejavnosti za zaposlene ali pa se povezujejo z zunanjimi izvajalci, kot so športna društva in fitnesi. Organizirajo zdravo prehrano, tečaje pravilnega ergonomskega rokovanja ipd. V tej smeri obstaja tudi vedno več informacijsko-komunikacijske podpore, ki olajša podjetjem organizacijo tovrstnih aktivnosti. Nenazadnje, za delodajalce pomeni zdravje zaposlenih neposredno finančno korist za podjetje.
Andrej Kovačič E: andrej.kovacic@varensvet.si