Bernhard Kast je ustvaril zelo uspešen in visoko izobraževalni Youtube kanal, ki se imenuje Vojaška zgodovina – vizualizirana, sledil pa je razvoj podpornega kanala, Vojaška zgodovina – ne-vizualizirana. V njih pokriva številne vojaške in z vojsko povezane teme, od mornarskih do kopenskih vojn, raznih vojaških konfliktov iz preteklosti, strategije, taktike in še veliko več. Pri pripravi teh predstavitev opravi veliko raziskav iz različnih virov (akademska literatura, knjige, strokovni intervjuji…), s poudarkom na kakovosti.
V vašem kanalu predstavljate številne vojaške in z vojsko povezane teme, pri čemer so video posnetki dolgi od nekaj minut do pol ure. Kako se lotite ustvarjanja svojih videoposnetkov? Ali izberete temo naključno ali imate za to določene kriterije?
No, proces se je precej spremenil v treh letih, odkar vodim kanal(a). Na začetku je ponavadi ideja, vprašanje, informacija ali včasih »vizualna ideja«. Na podlagi te začetne „ideje“ je delo včasih lahko precej preprosto. Pomeni branje na temo ali informacijo. Če tema »umre«, je to ponavadi na tej stopnji, saj, ko viri niso dovolj dobri ali tema ni privlačna za mene, se lahko projekt preloži ali popolnoma zavrže. Naslednji korak in verjetno najpomembnejši je pisanje scenarija. Prvotno je bil to najtežji del, vendar je danes pogosto precej enostaven. Ko je scenarij pripravljen, se začne proces oblikovanja in animacije, kar pomeni vizualizacijo različnih vidikov, kot so številke in urejanje drugih elementov, odvisno od vprašanja, je lahko to precej zapleteno. Zdaj so zadnji koraki snemanje mojega glasu, urejanje vsega skupaj in »objavljanje«, kar je domišljena beseda za dodajanje opisa in drugih elementov na YouTube.
Način, kako izbiram teme, je precej kaotičen za kanal VISUALIZED, a ker sem lani ustvaril drugi kanal z naslovom Vojaška zgodovina – NE-vizualizirana, se bolj osredotočam na videoposnetke, ki zahtevajo dejansko vizualizacijo. Poleg tega še bolj gledam na priljubljenost tem, kot sem to počel v zgodnjih letih. Idealen primer je, da naletim na temo / idejo in takoj pridem na delo, npr. letošnji video “Napoleonske pehotne taktike” je bil dejansko skoraj pripravljen šest tednov prej, a ker sta se dve drugi temi v bistvu samo pisali (»Ghost Division« in “Najbolj podcenjen Panzer?”), sem preložil video “Napoleonske pehotne taktike”. Torej se nekatere teme, kot je »Ghost Division«, dogajajo v bistvu čez noč, druge pa lahko trajajo leta. Prav tako imam seznam – ali bolje več seznamov – tem, ki jih stalno posodabljam in zavračam. Pogosto je to, kar je pred petimi meseci zvenelo kot odlična tema, zdaj zastalo ali pa sem presenečen, da te teme še nisem pokril. Na nek način je »proces odločanja o temi« precej kaotičen, vendar je oblikovanje samega videa precej organizirano.
Za vaše predstavitve opravljate veliko raziskav s povezavami do raziskovalnih virov, ki so vedno v opisu. Koliko raziskav v povprečju naredite za videoposnetek? Ali je težko pridobiti dostop do virov informacij? Kako organizirate svoje raziskave?
No, to je težko reči, čeprav uporabljam štoparico za merjenje vseh mojih dejavnosti in vstavljanje v excel list, so podatki brez konteksta zavajajoči, ker obravnavam »branje« in »skript« kot različne procese, vendar veliko časa v fazi “skript”, berem ali prebiram veliko informacij in dvakrat preverjam. Poleg tega lahko v nekaterih primerih takoj začnem pisati, ker na nekaterih področjih že imam dostojno podlago za informacije. Za leto 2019 so statistični podatki v bistvu približno 17% časa porabljenega za branje in 25% za skriptiranje, vendar je to le za kategorijo »Produkcija«. Imam tudi kategorijo »Podpora«, kjer opravljam branje, ki je predhodno namenjeno iskanju tem (»raziskovanje«) in / ali za izboljšanje »baze splošnega znanja«. Poleg tega je za vizualizirane videoposnetke veliko časa namenjenega oblikovanju in animaciji, medtem ko za videoposnetke, ki so NE-vizualizirani, največ časa porabim za branje, saj prav tako nimajo skripte, samo preproste točke z informacijami z strukturo. Predvidevam, da za NE-vizualizirane videoposnetke običajno porabim približno 40-80% sredstev za branje.
Glede pridobivanja dostopa do virov, v nekaterih primerih je to lahko težavno, vendar je res odvisno. Primarni viri, kot so dokumenti ali vojaški predpisi, so lahko precej zapleteni, vendar jih včasih lahko kupite precej enostavno, vsaj v nekaterih primerih. Za sekundarne vire je ponavadi zelo enostavno, naroči se nekaj iz Amazona. Glavni problem je v tem, da včasih ni informacij, ki jih iščem, v drugih primerih pa je problem v resnici preveč virov. Pri sekundarnih virih obstaja velika razlika med nemškimi in angleškimi knjigami. Prvi imajo običajno odlično vsebino, dobro strukturirano in naslove, ki opisujejo, kaj je v poglavju / oddelku, toda nemške knjige imajo ponavadi samo indeks za imena ljudi in včasih tudi za lokacijah, vendar zelo redko na splošne teme. To je v ostrem nasprotju z večino angleških knjig, ki imajo običajno odličen indeks, vendar imajo imena poglavij, ki imajo bolj „umetniški značaj“. Že včeraj sem moral preveriti več imen poglavij za dejansko vsebino, saj naslov poglavja, kot je »Rampage«, ni posebej pronicljiv.
Visoko raziskani in zelo informativni videoposnetki zahtevajo veliko dela in časa. Kako podpirate ustvarjanje vsebine? Kakšne težave imate pri vzdrževanju in razširjanju kanalov na Youtube?
Za financiranje svojega dela uporabljam množično financiranje, kot sta patreon in subscribestar. Poleg tega sprejemam donacije preko paypal. Imam tudi seznam želja za knjige na Amazonu, kar mi je omogočilo, da sem lani razširil svojo knjižnico. Na tem mestu se za to želim posebej zahvaliti Jacku iz ZDA! Poleg tega imam tudi trgovanje. Občasno sponzoriram video, vendar ponavadi to odklonim. In seveda, zaslužim denar tudi od oglasov, ki se jih predvaja pred mojimi video posnetki. Čeprav od tistega, kolikor vem, so stopnje zaslužka veliko nižje, ker pokrivam veliko občutljivih tem in je precej videoposnetkov popolnoma demonetiziranih.
Glavno vprašanje pri ohranjanju je, da je zdaj več ustvarjalcev vsebin kot v letu 2016 na splošnem področju zgodovine in tudi vojaške zgodovine. Kot tak sem na različne načine izboljšal svoj kanal in se bolj osredotočil na različne vidike. Vprašanja, kot so: zakaj ljudje gledajo moje videe, za kaj želim biti znan in s katerimi ljudmi želim sodelovati, so bila tukaj ključnega pomena za opredelitev moje splošne strategije in pristopa. Poleg tega so bile zelo pomembne tudi povratne informacije vojaških zgodovinarjev in podobnih strokovnjakov.
Youtube je vaša osnova za delovanje in videoposnetki z vizualnim prikazom vaš osnovni način delovanja, ki ga dopolnjuje nekaj podcastov in intervjujev. Ali menite, da so videoposnetki vaš primarni način predstavitve vaših tem ali pa nameravate razpršiti načine predstavitve (več podcastov, intervjujev, obiskov muzejev)?
No, za VISUALIZIRANO je zamisel nadaljevati z vizualiziranimi videoposnetki in tam občasno opraviti intervju, vendar nisem povsem prepričan, če bom nadaljeval s tem pristopom ali pa bom intervjuje povsem prestavil v kanal NE-vizualiziran. Podcasti se bodo nadaljevali, vendar le v Youtube kanalu in ne v dodatni platformi / gostitelju za podcaste. Poleg tega bom naredil manj podcastov tudi sam. Justin (dolgoletni podpornik in redni na podcastih) je naredil nekaj podcastov s samimi gosti in to je bilo super. Ker sem resnično užival spoznavati ljudi, kot so David Willey, Nicholas Moran (the Chieftan), Ralf Raths in Roman Töppel osebno in snemanje intervjujev z njimi, bom vsekakor nadaljeval z intervjuji. Poleg tega se povečujejo tudi obiski muzejev, saj je financiranje po zaslugi mojih podpornikov manj pomembno kot v letu 2016/2017. Poleg tega sem pridobil dragocene izkušnje, zaradi katerih so taka potovanja vrednejša. Še vedno pa je veliko aspektov, ki niso bili zacementiran; imel sem veliko idej, ki jih nikoli nisem preizkusil in mnoge, ki se niso izšle.
In nenazadnje, kaj nameravate storiti s svojim kanalom v bližnji prihodnosti?
Obstajata dve glavni poti, kateri želim razširiti, prva je večja vizualizacija velikih količin podatkov, saj želim uporabiti nekaj svojih veščin iz računalništva. Drugi vidik je, da želim v svoje delo vključiti več primarnih virov.
Intervju opravil Anže Švajger