Jim King je verjetno podal enega od boljših komentarjev glede zaščitne vožnje telesnega stražarja. Včasih je bil Jim član »Secret service« (telesni stražar pri ameriški vladi), danes pa dela kot inštruktor IBA-e na severno ameriškem kontinentu. V boju proti teroristični organizaciji »RDEČI BRIGADI« v Italiji, je bil Jim tja poslan kot vodja tima. Še pred odhodom v Italijo je celoten tim odšel na tečaj vožnje.
Slika 1: Zaščitna vožnja
Jim je rekel: »Za večino voznikov glavno nevarnost niso predstavljali teroristi, ampak »norci na cesti« – nevarni vozniki, ki so na cesti s svojim nepremišljenim in sebičnim vedenjem ustvarjali nevarne situacije.«
»Učili so nas trikov vrednih Hollywooda, v starih avtih Cadillac smo izvajali razne neumnosti na opuščenih letaliških stezah in na poljih. Tako je »stric Sam« odpisal del denarja od davkoplačevalcev.«
»Vozniki, ki so v celoti prihajali iz vrst dirkalnih voznikov so ostali presenečeni in hkrati zadovoljni, odšli smo v majhne evropske ulice, a poprej smo trenirali na poljih.«
Takšni tečaji seznanijo voznika z nekaterimi triki na odprti cesti in redko kdaj ga naučijo kako zaščititi življenje ogrožene osebe. Najprej pojasnimo pojem varne vožnje. Vožnjo ne imenujemo obrambna ali anti-teroristična temveč zaščitna vožnja.
Telesni stražarji so izurjeni voziti VIP-a na takšen način, da ga ščitijo tudi pri uporabi vozil.
TRI FAZE ZAŠČITNE VOŽNJE
Zaščitno vožnjo delimo v tri faze:
- defenzivna vožnja (preventivna izognitev nevarnostim)
- vožnja pobega (beg od nevarnosti)
- napadalna vožnja (soočenje z nevarnostjo)
Enak postopek reagiranja se uporablja pri spremstvu peš.
Zaščitna vožnja, kot ostale veščine telesnega stražarja, zahteva aktivno izogibanje. To razumemo kot celoto pripravljenosti, načrtovanja in organiziranja, s čimer se varovano osebo oddaljuje od nevarnosti.
NAJPOGOSTEJŠE NAPAKE PRI ZAŠČITNI VOŽNJI
Samozadovoljstvo – oseba odganja pomislek, da bi lahko bila napadena. »Takšne stvari se dogajajo drugim ljudem« .
NE-reagiranje – ko pride do napada ali zasede in voznik ne reagira na situacijo. Katerokoli reagiranje je boljše kot nobeno reagiranje!
Ne pustimo izhoda – voznik ne sme postaviti vozilo v pozicijo iz katere ni možen izhod
Ne-seznanjenost z okoljem – voznik ne posveča pozornosti okolici, ne pazi na situacijo s strani, ne menja smeri vožnje pravočasno.
Pomanjkanje spretnosti – voznik je zgolj voznik pred vlogo telesnega stražarja. Pozna trike s katerimi se izogne gostemu prometu, vendar se prestraši v primeru nevarnosti. Voznik mora biti tudi telesni stražar!
Jim King je delal na primeru v Evropi, v katerem voznik ni bil del tima telesnih stražarjev, pa je ponosno razkazoval nagrado, ki jo je dobil za 15 let varne vožnje brez udeležbe v prometni nesreči. Nekega dne so ga teroristi blokirali z drugim vozilom. Drugi terorist se je približal VIP vozilu s strani in se pripravil na streljanje.
»Aha«, bi rekli vi. Hitro odzivni voznik bi takoj prestavil v vzvratno prestavo in povozil napadalca. Morda bi poškodoval svojega »lepotca. Voznik sploh ni reagiral!! Varovana oseba je bila ubita, voznik pa je pobegnil na varno.
DEFENZIVNA VOŽNJA
Kot smo že omenili, prva faza zaščitne vožnje je defenzivna vožnja – izognitev problemom na cesti. Prične se s planiranjem poti. To je izbiranje primarne in rezervne poti potovanja ter sprejemanje potrebnih ukrepov za varno potovanje.
Največji problem predstavljajo »NEVARNE TOČKE«. To so npr. mostovi, enosmerne ulice, tuneli in seveda mesta na katerih varovana oseba vstopa, oziroma izstopa iz vozila.
Slika 2: Trening na poligonu – izogibanje nevarnostim
»NEVARNIM TOČKAM« se žal včasih ni mogoče izogniti. Umetnost je v tem, kako se takšnim točkam približati in jih čimprej preiti. Spremstvo zavaruje te lokacije pred ostrostrelci in drugimi napadalci.
Takšne so tudi kritične točke pri prevozu, ko varovana oseba hitro zapusti vozilo in odide v notranjost zgradbe na varno. Pri vladnih protokolih je določena oseba zadolžena za odpiranje vrat varovane osebe. Takšno dejanje je v bistvu znak za ostrostrelca, ker se na ta način sporoča prisotnost VIP osebe.
Pred odhodom na varovanje morajo biti vsa vozila pregledana po določenem protokolu. Pregledana vozila so mehansko, električno in kemijsko varna.
Defenzivno vožnjo je potrebno pogosto vaditi. Za ta namen je v osnovi predvidenih šest sklopov osnovnih vaj, ki jih mora voznik prvega avtomobila dobro obvladati:
- izogibanje prometu
- menjava prometnih pasov
- desni in levi zavoj
- približevanje in prehod skozi semaforizirana križišča
- krožna križišča
- postavitev vozil za izstop/vstop varovanih oseb
Izvajanje teh nalog pomeni za prvega voznika, da se mora zavedati, da je na čelu konvoja in mora vse svoje namere vnaprej sporočati drugim voznikom konvoja.
Vir: gradivo iz IBA HQ